FANDOM

BK4HXEUx8jI.jpg

Князь на своєму троні в Стільському городищі

Самослав - біло-хорватський князь. Заснував одне з перших ранньо-феодальних державних утворень в історії наших прадідів слов'ян.

Раннє життя Редагувати

Майже нічого невідомо. Тому можемо звернутися лише до двох теорій його існування, а саме до франкської й велико-хорватської. Вони наведені нижче.

Франкська теорія Редагувати

Відомий франкський літописець VII століття Фредегар у своїй “Історії Франків” (Historia Francorum) назвав його франкським купцем Само, який очолив повстання слов’ян проти Аварського каганату. А перемігши аварів, він, нібито, заснував першу слов’янську державу у Європі. Об'єднав народи чехів, словаків, моравів та русичів. Ця думка Фредегара настільки прижилась в історичній науці, що є панівною і досьогодні.

Велико-Хорватська теорія Редагувати

Ця теорія є фактичним запереченням попередній. Ось найбільш розширений її варіант:

Перелік запеченнь Редагувати

  • По-перше, державне утворення Самослава не було першою державою слов’ян. Уже задовго до того на українських землях існувала Кіммерія, а пізніше – Велика Скіфія.
  • По-друге, Велика Хорватія не могла бути державою чехів, словаків чи моравів, оскільки цих народів у той час узагалі ще не існувало. Натомість, їхні предки наприкінці першого тисячоліття до нашої ери жили на півдні Волині у верхів’ях річок Стир, Горинь і Тетерів (нинішні Волинська, Рівненська, Житомирська і північна частина Тернопільської та Хмельницької областей).
  • У перших століттях нової ери вони включилися у переселенські процеси, які у той час охопили усю Європу. Під час завойовницьких походів Богдана Гатила (Аттила) праслов'янські племена здійнялися із насиджених місць і масово рушили вглиб європейського континенту. У 5-6 століттях вони стали заселяти родючі рівнини Східної Словаччини, Південної Моравії і Центральної Чехії, витіснивши звідти далі на захід нечисельні кельтські племена. Таким чином, Велика Хорватія могла бути лише українською державою, так як була заснована переселенцями з Західної України, які лише незадовго перед тим залишили свої рідні землі.
  • І, по-третє, Самослав ніколи не був франком. Навіть ім’я мав явно не франкського походження. Це уже пізніше псевдо-хроністи назовуть його Само, щоб цим спрощенням надати його імені більш франкського звучання. До того ж, чи міг бути франком князь, який, розгромивши аварів, усе своє подальше життя
    Thumb 10048 article middle.jpeg

    Літописець Фредегар

    присвятив боротьбі з франками і завдав їм безліч ганебних поразок? І, звертаючись до франків, називав себе і свій народ псами, “які призначені для того, щоб усіх вас роздерти”. То ж чи був би Самослав таким жорстоким та непримиренним по відношенню до франків, якби вони були його земляками?
  • Крім того, відомо, що Самослав був язичником. Він мав 12 дружин, які народили йому 37 (!) дітей – 22 сина та 15 дочок. Франки ж на той час уже прийняли християнство. Отож, Самослав, якби був франком, теж мав би бути християнином.

А ще відомо, що князь зовсім не володів мовою франків. Тому під час перемовин з ворогами Самославові доводилося користуватися послугами перекладача Захарія. То ж чи був би йому потрібен тлумач, якби він був франком?

Заперечення у інших хроністів Редагувати

  • І, нарешті, навіть у середньовічних хроністів ми зустрічаємо свідчення про його не франкське походження. Зокрема, Зальцбургський Анонім у своєму творі “Звернення баварів і хорутан” пише: “У часи славного короля франків Дагоберта… слов’янин по імені Самослав, живучи у хорутанів, був князем того племені”.

На чолі держави Редагувати

Тож повертаючись до історії Великої Хорватії, скажемо, що наприкінці VI століття нової ери території від середнього Дунаю до Західної Словаччини виявилися підкореними кочовиками-аварами, які на завойованих землях створили свій союз племен (каганат). Це було державне об’єднання паразитарного типу, яке базувалося на жорстокій експлуатації місцевого населення та пограбуванні сусідів. Тож не дивно, що це викликало опір білих хорватів, який незабаром переріс у велике збройне повстання.

J7dHIFnWEYA.jpg

Кадр з документального серіалу "Королі Хорватії" де показаний Самослав

Серед повсталих своїм розумом та військовими здібностями виділявся русин (білий хорват) Самослав. Він, зрештою, і був обраний ватажком повстання. Найперше новий вождь у 622-623 роках об’єднав усі найближчі племена у великий давньоукраїнський племінний союз, який під його проводом у 623 році розгромив аварів. А у 627 році Самослав був обраний королем новоствореної держави, на чолі якої він перебував 35 років, аж до своєї смерті у 662 році.

Випадкова вікі